Facility Management

Catering kan een belangrijke feelgoodfactor zijn

Aanbestedingen en vuistdikke contracten: ook cateraars hebben ermee te maken. Volgens Ruud Baljé, voorzitter van branchevereniging VOCCateraars (Vereniging Ondernemende Contract Cateraars), slaat het door. “Er wordt te veel in systemen gedacht, dat gaat ten koste van de flexibiliteit.” Verschillende werkwijzen, hetzelfde doel De ene cateraar werkt nog met gedekte tafels met een potje pindakaas en een pak hagelslag, de ander faciliteert een roestvrijstalen buffet waar werknemers hun lunch kunnen pakken.

Mobiliteitsmanagement staat hoog op de agenda

Nog niet zo lang geleden, toen de crisis een nog ver-van-onze-bed-show was, voorzagen bedrijven hun personeel met het grootste gemak van een leaseauto. Anno 2015 zijn de kaarten geschud, moeten veel bedrijven onderzoeken waar ze kosten kunnen besparen en nemen ze hun wagenpark onder de loep. Mobiliteitsmanagement is een ‘hot item’ en onderwerp van gesprek. De focus ligt op het individu. Wat heeft de werknemer nodig? Verschillende mobiliteitsbehoeften “Onze manieren

De nieuwe rol van de facility manager

De wereld om ons heen verandert voortdurend. Denk aan trends als technologisering, robotisering, globalisering, big data, weconomy, urbanisatie en thema’s als gezond en fit leven. De impact van deze trends op hoe wij met omgaan met arbeid, werkplekken en elkaar is enorm. En in deze veranderende wereld zal de rol van de facility manager ook ingrijpend veranderen. De facility manager aan de ontwerptafel Vijf jaar geleden had de facility manager

De schoonmaakbranche is volop in beweging

Ontwikkelingen genoeg in de schoonmaakbranche. Behalve een vernieuwingstafel -een gestructureerd overleg tussen werkgevers en sociale partners- wordt druk gewerkt aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en een keurmerk van de brancheorganisatie. OSB-voorzitter Piet Adema bespreekt de actuele zaken. De vernieuwingstafel: CAO-onderhandelingen De schoonmaakbranche is zeker geen branche waar de tijd en ontwikkelingen stilstaan. Integendeel, constateert Piet Adema, voorzitter van de OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten). Zo is er sprake van een

Het Nieuwe Werken: de inrichting van het team

Het Nieuwe Werken impliceert werken onafhankelijk van tijd en plaats. Het doet er niet toe waar en wanneer je iets doet, als je het maar doet. Oftewel: individueel sturen op productie in plaats van collectieve aanwezigheid. Tegelijkertijd wordt de samenwerking in een team steeds belangrijker. Dat lijkt een tegengestelde beweging of op z’n minst een beweging die aandacht vraagt. Wat is de beste inrichting voor het team? Integrale visie en

Leidt Het Nieuwe Werken tot meer productiviteit?

De tijd dat iedereen op kantoor in een eigen kamer werkte, geen netwerk had, maar het moest doen met een stand alone-pc en geduldig moest wachten tot de koffiejuffrouw met rinkelende kopjes de gang inreed, ligt ver achter ons. Muren zijn doorgebroken en de werkomgeving is open geworden. Waar medewerkers geen vaste plek meer hebben. Het nieuwe werken trekt mensen uit hun comfortabele zone. De functie van het kantoor verandert.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'