De tijd dat iedereen op kantoor in een eigen kamer werkte, geen netwerk had, maar het moest doen met een stand alone-pc en geduldig moest wachten tot de koffiejuffrouw met rinkelende kopjes de gang inreed, ligt ver achter ons. Muren zijn doorgebroken en de werkomgeving is open geworden. Waar medewerkers geen vaste plek meer hebben. Het nieuwe werken trekt mensen uit hun comfortabele zone. De functie van het kantoor verandert. Het wordt meer en meer een ontmoetingsplek. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Maar leidt het ook tot meer productiviteit?

Ontwikkelingen in Het Nieuwe Werken

Gerard Dessing, hoofdredacteur van Facto Magazine en Facto.nl, volgt de ontwikkelingen op de voet. “Het was toen ondenkbaar dat je vanaf huis werkte. Of onderweg”, stelt hij. De technologische ontwikkeling heeft het mogelijk gemaakt dat we overal bereikbaar zijn en vanaf verschillende plaatsen kunnen werken. En inmiddels zijn we er ook achter dat het niet belangrijk is dat je om negen uur kantoor binnenloopt en om vijf uur je jas aantrekt.

Mensen komen op verschillende tijden binnen, kijken wat voor werkruimte ze nodig hebben. Vergaderruimte? Of een bureau om aan te werken? Of een overlegplek? Het betekent een cultuuromslag voor werknemers én managers. De transitie naar het nieuwe werken moet worden begeleid. De facility manager zorgt voor onder meer de inrichting van de werkomgeving tijdens die transitie, de HR-afdeling zorgt voor de ‘zachte’ kant, het begeleiden van de medewerkers.

Voordelen van Het Nieuwe Werken

Een enquête, gehouden vanuit platform Over Het Nieuwe Werken, onder 5300 deelnemers, wijst twee belangrijke zaken uit. Ten eerste een flinke kostenbesparing. Een werkplek kost 9000,00 euro per jaar. En die werkplek wordt per dag slechts 40 procent, tot maximaal 60 procent gebruikt. Daar wordt dus flink op bezuinigd als flexplekken worden ingevoerd. Ten tweede wijst de enquête uit, dat het nieuwe werken leidt tot meer tevredenheid en plezier in het werk.

De hamvraag is: levert het nieuwe werken ook meer productiviteit op? Daar kunnen volgens Dessing kanttekeningen bij worden geplaatst. Omdat werknemers ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds werken, lijkt het alsof ze langer werken. Het langere werken, of liever gezegd, op andere tijden werken, betekent echter niet per definitie dat mensen productiever zijn.

Nieuwe technologie en het gebruik van data

De komende periode, voorspelt Dessing, draait het om de inzet van nieuwe technologieën en het gebruik van data. Een goed voorbeeld is het kantoor The Edge van Deloitte op de Zuidas in Amsterdam. Het is een duurzaam pand waarin 28000 sensoren van alles meten. Is deze ruimte vandaag niet gebruikt? Dan hoeft de schoonmaker er vandaag niet te zijn. Maar ook zaken als temperatuur en verlichting worden gemeten. Al die gegevens komen samen en daarop kunnen slimme analyses op los worden gelaten.

Dessing: “Je kunt er een trend uithalen; is de bovenste verdieping van het pand op vrijdag nauwelijks bevolkt? Dan kun je besluiten om alleen de eerste verdieping te gebruiken. Dat scheelt in de kosten.” Tenslotte is beleving een belangrijk punt. Een leuk zitje, een inspirerend bedrijfspand waar je niet achter elkaar met je dienblad een klef broodje pakt, maar kunt kiezen uit biologisch brood. “Bied eens wat extra’s voor je mensen. Dat is belangrijk voor de onderlinge band. Daarmee houd je het groepsgevoel in stand”, besluit Dessing.