Er heerst een nijpend tekort aan goed technisch personeel momenteel. Het is in de huidige markt al lastig om mensen te vinden die graag met hun handen werken. In de technische sector geldt dat al helemaal. Langzaam begint het tij te keren. Technische bedrijven doen er alles aan om opleidingen aantrekkelijker te maken en op die manier weer nieuwe krachten aan te trekken. 

Hoewel het personeel de baantjes voor het uitzoeken heeft, hoop jij met smacht dat ze voor jouw bedrijf kiezen. Maar hoe zorg je ervoor dat juist jij degene bent die deze goed opgeleide mensen aantrekt? Hoe vind je in de huidige markt nog goed opgeleid technisch personeel? We zetten drie tips op een rij.

1.      Schakel een detacheringsbureau in

Heb je er wel eens aan gedacht om een detacheringsbureau elektrotechniek in te schakelen? Detachering is een ander woord voor uitlenen. In dit geval neem je dus geen nieuwe medewerker in dienst, maar kies je ervoor om een medewerker van een ander bedrijf te lenen. Bijvoorbeeld omdat je enkel voor enkele maanden een nieuwe kracht nodig hebt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij zwangerschapsverlof van een medewerker of wanneer het tijdelijk ontzettend druk is en je echt een paar extra handen nodig hebt.

Het grootste voordeel van detachering technisch personeel is dat er heel veel verschillende mogelijkheden zijn. Zo heeft opleidingsinstituut Strevon een geheel innovatieve methode bedacht om het personeelstekort binnen de technische sector op te lossen. Dit doen ze door zij-instromers op te leiden tot gekwalificeerd technisch personeel. Dit zijn mensen die echt een investering willen doen voor de lange termijn en zich binnen slechts 1,5 jaar laten klaarstomen om in de praktijk zelfstandig aan de slag te gaan. Deze mensen zijn natuurlijk enorm waardevol om in dienst te hebben. Bovendien worden de opleidingskosten volledig door Strevon vergoedt. 

2.      Maak enthousiast

Het is onmogelijk om mensen aan te trekken als je zelf niet enthousiast bent over wat er geboden kan worden. Wat maakt jouw vak het mooiste wat er is? Wat maakt jullie bedrijf zo interessant? Wat heb jij te bieden, wat geen ander technisch bedrijf in de buurt heeft? Dit kan werkelijk van alles zijn. Bijvoorbeeld de werksfeer. Zijn jullie bijvoorbeeld een bedrijf vol gezellig? Eentje waar hard gewerkt wordt, maar waar ook veel naar elkaar om wordt gekeken en gelachen wordt? Bijvoorbeeld door elke vrijdagmiddag nog even af te sluiten met een lekkere borrel? Dan is dit zeker het vermelden waard in de vacature.

Lees de vacature na het schrijven nog even goed door en bedenk zelf of je hier enthousiast van wordt. Nee? Dan moet je hier iets aan doen. Waar de sollicitant zichzelf straks zal promoten voor jou, is het nu jouw taak om het bedrijf te promoten voor een ieder die het leest.

3.      Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling

De meeste sollicitanten vinden het belangrijk dat er ook nog ruimte is voor verdere ontwikkeling. Niet dat zij straks een functie krijgen aangeboden en dat het daar ook bij blijft. De meeste bedrijven kiezen er dan ook voor om een startsalaris aan te bieden en vervolgens door middel van een groeiplan te bepalen wat er moet gebeuren om verder door te groeien binnen het bedrijf.