In het huidige tijdperk waarin technologie en automatisering centraal staan, kan jouw mkb onderneming niet achterblijven. ERP-software helpt je om eenvoudig bedrijfsprocessen te digitaliseren en te profiteren van de bijkomende voordelen: van het besparen van tijd tot een hogere productiviteit, minder risico op het maken van menselijke fouten en een betere klantervaring.

Wat houdt ERP-software in?

De behoefte aan digitalisering van interne processen is in de jaren ‘60 en ‘70 ontstaan. Ondernemingen in de productie-industrie zijn hiermee begonnen. Inmiddels zijn ERP-oplossingen geschikt voor elke branche, waaronder het mkb. In de jaren 2000 is het cloudgebaseerde ERP-systeem ontworpen zoals we dit nu vaak zien.

De afkorting ERP staat voor Enterprise Resource Planning. Dit betekent in het Nederlands planning van bedrijfsmiddelen en -processen. Zoals de naam het al zegt: met deze software kunnen ondernemingen eenvoudig hun bedrijfsprocessen beheren en integreren. Van HRM en finance tot aan voorraadbeheer, verkoop en klantenservice: dit alles omvattende systeem heeft het allemaal. Het grote voordeel is dan ook dat iedereen altijd beschikt over dezelfde en geüpdatete informatie. Samenwerken en communiceren gaat op deze manier nog makkelijker. Ook de efficiëntie en productiviteit van bedrijfsprocessen worden dankzij deze vorm van digitalisering verhoogd.

Hoe biedt ERP-software een oplossing voor het mkb?

In het mkb is klantervaring en klantloyaliteit essentieel om te kunnen blijven bestaan. Door alles-in-één software te gebruiken, hoeven niet alle processen ingevoerd te worden in een aparte tool. Dit maakt dat alle data realtime toegankelijk is, waar je je ook bevindt. Ook kunnen bijvoorbeeld bestellingen die via jouw online winkel binnenkomen automatisch worden ingevoerd in het alles-in-één ERP-systeem. Zodra de order van je klant is geplaatst, wordt de facturering automatisch gegenereerd en wordt het voorraadniveau automatisch bijgewerkt. Zo weet iedereen hoeveel producten er beschikbaar zijn en kunnen inkooporders automatisch geplaatst worden. “Nee” verkopen aan klanten is hiermee verleden tijd. Ook de betaling kan direct worden verwerkt in je boekhouding via een geïntegreerd betalingssysteem.

Een voorbeeld van geavanceerde ERP-software is Logic4. Deze software biedt naast ERP-functionaliteiten ook een webshop systeem. Zo verkoop je online en offline eenvoudig, zonder dat allerlei systemen met elkaar moeten samenwerken of je zelf gegevens moet overzetten.

Profiteer van betere operationele resultaten met Logic4

Omni-channel succes

Retailer ShopX behaalt nieuwe successen met Logic4. Het gemak van omni-channel is een van de sleutelfactoren geweest. Mensen komen in de fysieke winkel de leren meubels van ShopX bekijken, die vervolgens besteld kunnen worden via iPad in de winkel. De webshop fungeert als makkelijke online catalogus en bestelportaal in één, die makkelijk bij te werken is. “Producten aanmaken en de website indelen gaat een stuk sneller en makkelijker dan voorheen.”

En het bestelproces? Dat werkt klantvriendelijk en dankzij de automatisering krijgen zowel de klant als de backoffice direct een bevestiging. Die processen starten automatisch op.

ShopX kende ook logistieke uitdagingen voor de overstap naar Logic4. “De routeplanning zelf uitdenken was relatief tijdrovend.” De software Logic4 heeft dit opgelost dankzij allerlei logistieke functionaliteiten die ontzorgen, zoals automatische ritplanning.

Efficiënter werken en onze klanten beter bedienen

Technische groothandel Teruplast had de grenzen van het destijds geïmplementeerde softwarepakket bereikt en wilde een stap omhoog zetten. Logic4 bood precies wat Teruplast zocht: een alles-in-één oplossing die niet alleen de webshop beheert, maar ook voorraadbeheer, boekhouding en PIM integreert.  “Logic4 heeft ons in staat gesteld om efficiënter te werken en onze klanten beter te bedienen. We hebben nu een systeem dat met ons meegroeit en dat geeft ons de ruimte en flexibiliteit om te blijven innoveren en groeien,”

Ondersteuning bij toekomstige optimalisaties en groeiHet streven om altijd het complete assortiment aan te willen bieden, maakte het handmatig plaatsen van producten bijna onmogelijk voor ToolMax. Bij elke samenwerking met een fabrikant of leverancier moest het hele assortiment worden geïmporteerd, vaak enkele duizenden producten in één keer. Dat maakte automatisering noodzakelijk. Met de gestroomlijnde importfunctionaliteit in Logic4 verloopt dit proces nu veel efficiënter voor ToolMax.

“De mogelijkheid om eenvoudig rijkere content toe te voegen aan productpagina’s was een gamechanger. Voorheen was de online presentatie beperkt tot eenvoudige tekst en afbeeldingen. Met Logic4 kunnen we nu video’s en tientallen afbeeldingen in één keer importeren, waardoor de productpresentatie aanzienlijk is verbeterd.”

Klinkt het aanschaffen van webshop en ERP-software als iets voor jouw als mkb-er? Online zijn er veel software aanbieders met elk hun eigen functionaliteiten en integratiemogelijkheden. Lees je vooraf goed in, om teleurstelling te voorkomen. Samen met de juiste webshop en ERP-software is het verbeteren van e-commerceactiviteiten nóg eenvoudiger!

Meer weten over de geïntegreerde oplossing van Logic4?

Check hun whitepaper ‘ERP voor het MKB’