Slechts een kwart van alle bedrijfsleiders wereldwijd is ervan overtuigd dat ze haar groeidoelen kan behalen in 2020. Daarbij denkt 56% dat haar huidige strategie om dit te bereiken niet toereikend is. Een nieuwe strategische benadering is dus cruciaal om het succes van het bedrijfsleven de komende jaren veilig te stellen. Uit onderzoek van Accenture blijkt dat 84% van mening is dat het uitwisselen van kennis weleens een uitkomst kan zijn, waaronder het delen van klantinzichten.

Innovatieve bedrijfsmodellen

In het onderzoek werd aan meer dan 1250 bedrijfsleiders uit verschillende industrieën gevraagd om hun mening te geven over innovatieve businessmodellen. Zo wilden de onderzoekers erachter komen hoe bedrijven hun concurrentievoordeel willen creëren, behouden of versterken. Hieruit kwam naar voren dat bedrijven in de telecommunicatie, bankwezen en de nutssector momenteel over de beste capaciteiten beschikken om te profiteren van de kansen die een zakelijk ecosysteem biedt.

“In de competitieve markt van vandaag kunnen bedrijven helaas niet langer zelfstandig duurzame groei realiseren. Ze hebben hulp nodig van partners om een zakelijk ecosysteem op te zetten dat innovatie stimuleert, nieuwe klantproposities creëert, het klantenbestand uitbreidt en nieuwe markten kan betreden”, zegt Michael Lyman, senior managing director bij Accenture Strategy. “Het mooie van zakelijke ecosystemen is dat geen enkel bedrijf alle componenten ervan beheert, waardoor de gegenereerde waarde veel groter is dan wat partners individueel bijdragen. De risico’s zijn daardoor ook gelijkwaardig verdeeld.”

Ecosystemen die groei stimuleren

Volgens de onderzoekers kunnen zakelijke ecosystemen de komende decennia honderden miljarden dollars opleveren voor de maatschappij en het bedrijfsleven. Om deze kans te benutten, suggereert het onderzoek dat bedrijven deze ecosystemen moeten gebruiken om belangrijke innovaties te maken (63%), de omzetgroei te bevorderen (58%), nieuwe markten te betreden (55%) en nieuwe klanten te krijgen (55%). Tegenwoordig zoekt bijna de helft (46%) van de bedrijfsleiders actief naar partners, en nog eens 77% denkt dat hun organisatie meer dan de helft van hun inkomsten uit zakelijke ecosystemen kan genereren in de komende vijf jaar.

“Als gevolg van de toenemende druk op de markt zullen er waarschijnlijk meer bedrijven komen – met name die voorheen concurrenten waren – die hun krachten bundelen om nieuwe groei te creëren en wendbaar te blijven. Deze mix van coöperatie en competitie zal steeds meer groeien en hier zullen de spannende samenwerkingen uitkomen, waarvan een aantal al markten en industrieën in de wereld hebben veranderd”, zegt Oliver Wright, ook managing director bij Accenture Strategy. “Klanten zullen profiteren van de nieuwe producten en diensten die worden gecreëerd, en organisaties zullen nieuwe bedrijfsmodellen nastreven om te profiteren van de marktverschuivingen.”

Aanpassen aan verandering

De bedrijfsleiders uit het onderzoek stellen dat een van de grootste uitdagingen bij het bouwen van zakelijke ecosystemen het afstaan van controle is. 44% maakt zich zorgen over het delen van bedrijfsmiddelen en geheimen met andere organisaties. En 37% zegt dat het een uitdaging is om de verantwoordelijkheden van het huidige bedrijf in evenwicht te houden tijdens het verkennen van de nieuwe organisatie. Bedrijven die zakelijke ecosystemen op willen bouwen zouden dus de volgende stappen in overweging moeten nemen:

1. De visie bepalen

Om ervoor te zorgen dat zakelijke ecosystemen daadwerkelijk groei opleveren, is het belangrijk om vooraf te bepalen wat de strategische intentie is en welke innovatiedoelen er zijn. Wanneer partners in een ecosysteem hierin zoveel mogelijk op één lijn zitten en hun krachten bundelen, kunnen ze innovatieve klantproposities leveren en nieuwe markten openen.

2. De juiste partners identificeren

Het kiezen van de juiste partners is cruciaal voor het succes van zakelijke ecosystemen, en bedrijfsleiders zouden moeten zoeken naar partijen die hun eigen capaciteiten kunnen aanvullen. Belangrijke onderdelen hiervan zijn onder andere een gezamenlijke mindset, branche-ervaring, klantrelaties en een flinke database aan klantinzichten. Op dit laatste punt moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden om onderling wantrouwen en frictie tussen partijen te verminderen.

3. Het ecosysteem goed organiseren

Zodra bedrijven met verschillende capaciteiten een gedeelde visie hebben en weten wat ze uit hun samenwerking willen halen, kunnen ze het zakelijke ecosysteem opzetten. Dit proces omvat planning en het testen van verschillende soorten ecosystemen. Dit kan tijd, geld en middelen kosten, maar daartegenover staat dat succesvolle ecosystemen bedrijven in staat stellen om waarde te creëren die verder gaat dan wat ze afzonderlijk kunnen doen.