Nederlandse vloggers bereiken aantallen op YouTube van meer dan een miljoen abonnees. De meest bekeken Nederlandse vlog van 2017 haalde zelfs 3.9 miljoen kijkers. Met weinig middelen bereiken ze een groot publiek. Dat is interessant voor de reclamewereld. Je hebt een groot bereik zonder dat er zendtijd gekocht hoeft te worden en de doelgroep is specifieker dan op radio of tv.

Het Commissariaat voor de Media concludeerde dat in 75% van de populaire video’s op YouTube sluikreclame zit, zonder dat duidelijk is of de maker ervoor betaald krijgt. De NOS schreef vandaag dat de helft van de kinderen in groep vijf tot en met acht van de basisschool zijn koopgedrag laat beïnvloeden door vlogs die ze hebben gekeken.

Een goed gevoel

Hoe maken we zulke koopkeuzes in ons brein? Sociaal- en organisatiepsycholoog dr. Madelijn Strick vertelt tijdens een Culturele Zondagen College over de psychologie van reclame. Je hersenen bestaan uit verschillende delen met verschillende functies. Het ‘reptielenbrein’ is verantwoordelijk voor onze instincten, het ‘zoogdierenbrein’ voor ons emotionele systeem, en het ‘menselijk brein’ voor het rationele systeem. Die drie delen werken samen en beïnvloeden elkaar. Denk je soms een rationele beslissing te maken? Volgens Strick spelen je emoties altijd mee.

Veranderingen in koopgedrag

Zo leidt kippenvelmuziek of humor in een reclame je af, waardoor je weerstand tegen manipulatie vermindert. Het nummer ‘Morning has broken’ van Cat Stevens onder een WWF reclame zorgt er bijvoorbeeld voor dat je misschien de naam van de organisatie en de boodschap minder goed onthoudt, maar wel meer doneert, zegt Strick. Ook wanneer een vlogger een positief gevoel bij je oproept, soms zelfs een gevoel van vriendschap, beïnvloedt dat je gedrag. En schaf je misschien wel iets sneller dat ene product aan.

Bron: Universiteit Utrecht