Zoek een partner en creëer samen extra waarde. Klinkt goed, maar in de logistiek komen de meeste samenwerkingsverbanden vooral bij toeval tot stand. Strategische, horizontale samenwerking zou bedrijven nog verder vooruit helpen.

De voordelen van partnerschappen

Partnerschappen aangaan in de logistiek: het is zo eenvoudig nog niet. Er moet vertrouwen zijn in elkaar, de verdeling van de opbrengsten moet duidelijk geregeld zijn en de logistieke processen kunnen erg complex worden. Het vraagt bijvoorbeeld een integratie van IT-systemen en het delen van informatie. Toch loont het zeker, blijkt uit het rapport ‘Logistieke waarde creëer je samen’ van ABN Amro, TLN en FENEX. Van de bedrijven die in een vast samenwerkingsverband zitten, geeft circa 65 procent aan, samen een beter tarief te realiseren. Bij bedrijven in een losse samenwerking geeft ongeveer de helft aan een beter tarief te realiseren door de samenwerking. Daarnaast worden er kosten bespaard, wordt er efficiënter gewerkt en partnerschappen geven een versnelling op het gebied van innovatie.

Obstakels voor horizontale samenwerking

Waarom komt strategische horizontale samenwerking dan maar moeizaam van de grond? “Daar zijn wij ook benieuwd naar”, zegt Bas van Bree van het kennisinstituut TKI Dinalog. “Er is heel veel onderzoek, er zijn businessmodellen, theoretische modellen voor horizontale samenwerking, maar bedrijven maken er nog niet veel gebruik van. We horen dus graag van hen wat de barrières zijn. Ik denk dat één ervan een gebrek aan vertrouwen is.” Als je volume samenbrengt met andere transporteurs zit je misschien met concurrentiegevoelige informatie. Welke informatie deel je en welke niet? En aan wie komen de vermeden kosten door het bundelen van de lading toe? Verdeel je die naar rato van het volume? Of zijn de veertig procent goederen van de ene partner misschien toch eigenlijk meer waard dan de zestig procent van de ander?

Stappenplan voor samenwerking

Dat het wél kan werken, bewijst volgens Van Bree de al jarenlang succesvolle samenwerking tussen Heinz, SCA Hygiëne Products en een paar FMCG producenten. Zij bundelen hun goederenstromen. Dat zorgt voor minder transport en CO2-uitstoot en een hogere responsiviteit. Volgens Van Bree zouden bedrijven die ook zo’n samenwerking willen opzetten de Supply Chain Collaboration Tool van Dinalog kunnen gebruiken. Dit is een stappenplan voor horizontale samenwerking met concrete voorbeeldcases.

De consument heeft de regie

Horizontale samenwerking wordt vaak gestart om de beladingsgraad en geografische dekking te optimaliseren. Volgens ABN AMRO, TLN en FENEX is het tijd voor een volgende stap: het delen van kosten en het verbeteren van de totale vervoerscapaciteit over het bestaand volume vanuit een meer strategische insteek. Bijvoorbeeld door gezamenlijke investeringen. Niet alleen omdat dat zakelijk goed is, maar ook vanuit sociaal en maatschappelijk oogpunt. Het is beter voor het milieu en je kan beter inspelen op specifieke klantwensen. “Door e-commerce heeft de consument veel meer de regie”, zegt van Bree. “Die bepaalt waar en wanneer hij het bestelde product wil hebben. Je bent als logistiek dienstverlener dus ook een contactpunt.”

Wie samenwerkt kan volgens hem een geografisch groter en fijnmaziger netwerk aanbieden en dus een betere dienstverlening. Volgens van Bree is het duidelijk: “Als er niet méér horizontaal samengewerkt wordt, lopen sommige bedrijven de kans dat ze over een paar jaar niet meer bestaan.”