De ICT-wereld bevindt zich in een grote transformatie. Applicaties en ICT-diensten worden steeds meer aangeboden vanuit cloud-oplossingen. Leveranciers ‘dwingen’ bedrijven steeds vaker om applicaties en andere ICT-diensten af te nemen vanuit hun cloud. Bedrijven doen er goed aan van deze oplossingen gebruik te maken en daarbij te overwegen hun ICT-diensten uit te besteden aan cloudproviders. Jef Raemaekers van cloudprovider Open Line vertelt.

Welke ontwikkelingen spelen bij het uitbesteden van ICT-diensten?

“We zitten middenin een overgang van traditionele ICT naar moderne ICT. Dit proces wordt vaak vergeleken met hardlopers. De traditionele ICT staat voor de marathonloper: ontwikkeltrajecten met langdurige contracten en samenwerkingen waar implementaties maanden of soms jaren duren.

De moderne ICT staat voor de sprinter die in korte cycli, snel en ad hoc handelt. Op dit moment bestaan beide werelden nog naast elkaar. Er is echter een toenemende vraag naar het snel kunnen ontwikkelen van meer producten en diensten en deze snel in de markt uit te zetten, maar veel organisaties zijn daar nog niet op ingericht. ‘Time to market’ is de drijver.”

Welke voordelen hebben cloud-oplossingen?

“Je kunt agiler werken, sneller, schaalbaar en flexibeler. De cloudleverancier beheert en onderhoudt de software en systemen. Dit vermindert de complexiteit van IT-beheer en vereist bij de klantorganisatie geen kennis van de systemen. Daarnaast is het vaak kostenbesparend.

Ondernemingen hoeven niet zelf te investeren in ICT-infrastructuur, maar nemen alleen af wat zij nodig hebben. De kosten zijn voorspelbaar: de klant betaalt een vast bedrag per maand op basis van het aantal gebruikers. Door de snelle ontwikkelingen is het vaak moeilijk voor een organisatie om de eigen ICT-afdeling mee te laten groeien met de veranderende vraag. Door cloud-oplossingen kun je meer mogelijkheden realiseren tegen lagere kosten.”

Wat is de toegevoegde waarde van cloudproviders?

“Er bestaat een verschil tussen de publieke cloud en de private cloud. Bij de publieke cloud zoals aangeboden door organisaties als Google of Microsoft staat alles volledig op gedeelde infrastructuur.

Bij een private cloud heeft een bedrijf een ‘eigen’ cloud met eigen beveiliging, controle en dienstverlening. Ook kan de publieke cloud grote en complexe ‘legacy’- systemen vaak niet ondersteunen. Daarom kiezen klanten voor een private cloudprovider. Cloudproviders zoals Open Line leveren clouddiensten veilig en flexibel, zodat bedrijven snel nieuwe producten kunnen ontwikkelen. Belangrijk aan een cloudprovider is ook de service die wordt geboden.

De publieke cloud heeft geen vakkundige servicedesk. Onze helpdesk met vakkundig geschoolde medewerkers helpt klanten met een breed scala ICT-problemen. Wij vinden het uitermate belangrijk dat klanten op ons moeten kunnen rekenen bij het veilig uitbesteden van voor hen belangrijke zaken.”

Hoe ziet de toekomst eruit?

“Hardware wordt software. Op dit moment is het opslagmedium en het netwerk dat zorgt voor datastromen nog van fysieke aard. Die hardware wordt straks software. Een andere ontwikkeling is de hybride cloud: bedrijven nemen diensten zowel bij de private- als de publieke cloud af.

Open Line is een hybride cloudprovider: een klant kan bij ons dus zowel ICT-diensten vanuit de eigen cloud als vanuit de publieke cloud afnemen. De totale dienstverlening wordt echter door ons geleverd. We willen bedrijven in beweging krijgen en in laten zien dat ICT geen sluitpost meer is, maar een enabler om de onderneming nog beter te maken.”