Als organisatie verzamel je heel wat gegevens. Wie weet hoe hij al die eentjes en nulletjes in kaart moet brengen en verbanden gaat ontdekken, kan zijn concurrentie daarmee een stuk slimmer af zijn. Big Data is uiterst geschikt om trends te herkennen, in kaart te brengen en op te volgen.

Topprioriteit voor Big Data

Het verzamelen van gegevens en het combineren daarvan zou topprioriteit moeten hebben bij organisaties. Dat vindt althans 91 procent van de managers van de 400 financiële bedrijven die deelnamen aan een enquête van de Economist Intelligence Unit. En ze voegen de daad bij het woord: van alle managers die meededen aan een onderzoek van de Economist Intelligence Unit geeft 86 procent aan de afgelopen drie jaar aanzienlijk meer geïnvesteerd te hebben in het verzamelen en analyseren van data.

Een doorzettende trend

Big Data heeft veel potentie. Dat zegt ook Ronald Mahieu, hoogleraar Finance and Innovation: “Big Data is een trend die is ingezet met het beschikbaar komen van gegevens. Veel bedrijven hebben die data al in huis, maar met de juiste middelen kunnen ze nu ook gebruikt worden voor analyses. Als je die gegevens aan elkaar weet te koppelen ontstaat er een soort magie.”

Die magie waar Mahieu het over heeft, heeft alles te maken met het vergaren van kennis. Zo kan Big Data bijvoorbeeld inzicht geven in de wensen van (potentiële) klanten. Internetgebruikers zien dat al terug wanneer ze op Google een op hen toegespitste advertentie voorgeschoteld krijgen. Ook interne gegevens kunnen op een soortgelijke manier worden gebruikt, aldus Mahieu. “Pensioenfondsen die aan hun gegevens zien dat een steeds groter deel van hun klanten op een bepaalde leeftijd wil stoppen met werken, kunnen daar hun dienstverlening en producten op aanpassen.”

Van start gaan met Big Data

Waar te beginnen? Dat is voor veel organisaties inderdaad moeilijk om te zien, erkent ook Mahieu. Omdat Big Data zo breed is, raadt hij aan te beginnen met het in kaart brengen van de eigen data. Wie bijvoorbeeld de demografische gegevens van zijn klanten op een rijtje zet, ontdekt daar al snel verbanden in. “Je hebt vaak meer informatie dan je denkt. En door die gegevens te analyseren kun je een vooruitziende blik ontwikkelen.”

Een flink concurrentievoordeel

Zo’n vooruitziende blik kan organisaties een flink concurrentievoordeel opleveren. Door data rond bedrijfsprocessen te verzamelen, wordt het gemakkelijker om te zien waar nog verbetering te behalen valt. Een organisatie die wil weten wat de klant van hem vindt, kan bijvoorbeeld tweets over de organisatie analyseren en aan de hand van de resultaten de communicatie met de klant aanpassen. “We staan echt nog aan het begin van Big Data”, vindt Mahieu. “Door algoritmen verder te perfectioneren neemt de voorspelkracht alleen maar toe. Organisaties die daar de vruchten van willen plukken, gaan nu op zoek naar een goede data scientist.”