Altijd focus op core dankzij een online werkomgeving

Uit onderzoek van één van de grote vier consultancykantoren blijkt dat je met een online werkomgeving gegarandeerd tijd bespaart en efficiënter werkt. Een virtuele werkplek via de cloud; voor de ene ondernemer dagelijkse kost, voor de ander nog onbekend terrein.

Documenten zijn overal en altijd toegankelijk én beter vindbaar, de onderlinge communicatie tussen werknemers en andere betrokken verloopt beter en er is een hoop geld te besparen op print-, verzend-, koeriers- en reiskosten. Oftewel: met een online werkplek in de cloud zijn ondernemers en werknemers altijd en overal in staat zich te richten op hun core business. Desondanks is een deel van de ondernemers nog niet helemaal overtuigd. Het grote aantal online diensten zorgt namelijk voor onduidelijkheid. Ondernemers zien door alle IT-diensten en -termen door de bomen het bos niet meer en weten niet goed waar ze moeten beginnen. Bovendien denken veel mkb’ers dat een online werkomgeving voor hen te duur is. Dat gegeven is inmiddels achterhaald.

Geen omkijken

Een online werkomgeving kan de ideale oplossing zijn voor zowel een mkb-bedrijf als een grote onderneming. Waar voorheen enkel de grotere bedrijven overgingen op de online werkomgeving, is het inmiddels ook steeds interessanter geworden voor de kleinere bedrijven. Bij de meeste aanbieders van online werkomgevingen betaal je namelijk een vaste prijs per maand of naar gebruik. En heb je meer ruimte nodig? In de meeste gevallen is de online werkomgeving eenvoudig aan te passen naar behoefte en zijn applicaties eenvoudig toe te voegen. Aanbieders van een online werkomgeving staan in voor het beheer, de veiligheid en betrouwbaarheid van de virtuele werkplek, waardoor je er als ondernemers geen omkijken naar hebt. Kennis van IT is dus zeker geen vereiste als je ervoor kiest om over te stappen naar een werkplek in de cloud.

Online telefonie

Ondernemers die niet alleen hun werkplek en die van hun werknemers willen digitaliseren, kunnen het plaatje compleet maken met Voice-over-Internet-Protocol, in de volksmond beter bekend als VoIP of internettelefonie. Bij deze vorm van telefoneren heb je niet langer een analoge of digitale telefoonlijn meer nodig, de gesprekken komen namelijk tot stand over het internet. Je hebt dus niet langer een telefoonlijn nodig en hoeft dus ook niet meer te betalen voor gesprekskosten. Het grootste voordeel van VoIP is dan ook de kostenbesparing. Zo is bellen via internet gemiddeld 25 procent goedkoper en het voeren van buitenlandse gesprekken maar liefst 60 procent. Een ander interessant voordeel voor ondernemers is dat je een intern bedrijfstelefoonnummer eenvoudig kunt koppelen aan een IP-adres. Op die manier zijn de flexibele werkers op hun virtuele werkplek overal op hun interne nummer te bereiken. Mits ze achter de computer zitten uiteraard.