Wat mkb’ers kunnen doen om zich te beschermen tegen cybercrime.

Veertig procent van de Nederlandse ondernemers is afgelopen jaar slachtoffer geweest van cybercrime, volgens een schatting van de politie. Het virus kennen we intussen wel, maar er zijn meer vormen van cybercrime zoals ransomware, defacing of e-fraude.
MKB-Nederland en TNO hebben een partnerschap op het gebied van cybersecurity. Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland vertelt: “De aanleiding was dat in 2013 systemen van bepaalde banken plat gingen en we veel meldingen van ondernemers kregen inzake hacking en phishing en dergelijke. Om mkb-ondernemers en brancheorganisaties bewust te maken van de risico’s van cybercrime en preventietips te geven, hebben we in juni 2013 de campagne Stop Cybercrime Nu gelanceerd.” Cybercrime is een groot probleem dat door toenemende digitalisering alleen maar zal groeien. Grote bedrijven hebben de stap van incidentenbestrijding naar een veilige werkwijze al gezet, maar veel mkb’ers nog niet.

Cyberrad

De site stopcybercrime.nu staat vol tools, scans en adviezen. In december 2013 werd hierop ook de ‘hulpknop cybercrime’ gelanceerd, een gratis instrument voor ondernemers die mogelijk slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit. Visser: “De grootte van het bedrijf maakt niet uit, geen omzet is geen omzet. Je reputatie kan naar de knoppen gaan, of je kunt helemaal niet meer werken. Je eigen bedrijf niet meer in de hand hebben, is het ergste wat er is.” In maart van dit jaar is ook het Cyberrad gelanceerd, een toegankelijke cyber awareness tool voor mkb’ers, bedacht en gemaakt door TNO. Het geeft concreet per sector aan welke risico’s relevant zijn en welke maatregelen je kunt nemen.

Chaos op het terras

Cor Verkoelen, security consultant bij TNO: “Een retailer met een webshop lijkt misschien interessanter voor een cybercrimineel, maar ook in de horeca kan van alles gebeuren.” Boy Kodde, manager mkb bij TNO, vult aan: “Ook daar is ICT steeds meer aanwezig. Denk aan wifi op het terras, of de app waarmee je bestellingen via je je mobieltje kunt regelen. Een hacker kan zomaar voor de lol chaos op het terras creëren. Het hoeft niet altijd om grote bedragen te gaan. Vaak is wel nagedacht over de continuïteit van de dienstverlening door bijvoorbeeld een brandverzekering af te sluiten, maar een cyberincident ‘overkomt’ de mkb’er nog steeds.”

Of het nu om horeca, logistiek, retail, recreatie of zakelijke dienstverlening gaat, cybercrime komt overal voor. En met grote gevolgen, terwijl er simpele maatregelen zijn om je te beschermen. Verkoelen: “Maak bijvoorbeeld altijd een back-up van je webshopdata en zet deze ergens anders online dan waar je webshop staat. Controleer de kwetsbaarheden van je systemen, welke gebruik je en update deze regelmatig. Ik sta er versteld van hoeveel bedrijven nog met het niet meer ondersteunde Windows XP werken.”