In 2017 heeft de detailhandel 4,2 procent meer omgezet dan in het jaar 2016. Dat is de hoogste groei in 11 jaar, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 3,1 procent hoger. Online is 19,5 procent meer omgezet. In de maand december is de omzet met 3,5 procent gegroeid.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 1,5 procent hoger dan in december 2016.

Detailhandel zet in 2017 ruim 4 procent meer om

De detailhandel realiseerde in 2017 een omzetstijging van 4,2 procent. Dat is de hoogste omzetgroei na 2006. In 2016 bedroeg de omzetgroei 1,6 procent. De verkopen groeiden met 3,1 procent. De omzet van zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeide met ruim 3 procent. Online is 19,5 procent meer omgezet dan in 2016.

De omzet van de detailhandel was in 2017 nog wel 0,5 procent lager dan in 2008. Voor de non-foodwinkels bedraagt het omzetverlies sinds de crisis nog ruim 13 procent, terwijl de omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen ruim 15 procent hoger ligt dan voor de crisis.

Omzet non-foodsector ruim 3 procent hoger in 2017

De omzet van de winkels in non-food groeide in 2017 met 3,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,5 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de drogisterijen en parfumerieën, de winkels in schoenen, lederwaren en kleding behaalden meer omzet dan in 2016. De winkels in consumenten-elektronica en in recreatie-artikelen boekten echter een omzetverlies.

Ook winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 3 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 3,2 procent meer omgezet dan in 2016. Het volume groeide met 1 procent. De omzetstijging van de supermarkten was groter dan die van de speciaalzaken. Verder was het volume bij de supermarkten hoger dan in 2016, maar bij de speciaalzaken lager.

Online omzet 19,5 procent hoger

In 2017 was de online omzet 19,5 procent hoger dan in 2016. Webwinkels hebben bijna 18 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 22 procent.

Bron: CBS