De blockchain is uitgevonden om cryptocurrency te ondersteunen, maar het wordt nu ook al gebruikt voor andere doeleinden. Zo heeft het internationale transportbedrijf DHL in samenwerking met onderzoeksbureau Accenture een rapport uitgebracht over blockchaintechnologie in de logistiek.
Hoe zit dit precies? En in hoeverre kan deze technologie de logistieke sector transformeren?
Complexiteit van wereldwijde supply chains
Wereldwijde supply chains zijn erg complex door een grote verscheidenheid aan stakeholders, verschillende interesses en een enorme hoeveelheid aan tussenpersonen. En dit zijn eigenlijk precies de uitdagingen waarvoor de blockchain ontwikkeld is in de financiële wereld.
De bedenker van de bitcoin wilde belangenverstrengelingen en corruptie in het bankwezen omzeilen door een gedecentraliseerde munt te ontwerpen. En het decentraliseren van de supply chain kan volgens hetzelfde principe.
Blockchaintechnologie
De blockchain is een nieuw soort databasesysteem dat gegevens en transacties in realtime onderhoudt, registreert en verifieert vanuit meerdere partijen. Wanneer iemand bepaalde informatie wil manipuleren, wijzigen of verwijderen, kunnen alle stakeholders daar gemakkelijk achter komen.
“De experimenten met blockchain in de financiële wereld zijn algemeen bekend, maar we geloven dat de technologie in de logistieke sector pas echt een groot verschil kan maken,” zegt Matthias Heutger. Hij is senior vicepresident klantoplossingen en innovatie bij DHL. “Het implementeren hiervan vereist echter verdere technologische ontwikkeling en een kritische samenwerking tussen alle stakeholders.”
Farmaceutische industrie
Keith Turner, hoofd ICT van de supply chain-afdeling van DHL, vertelt dat ze vooral potentie zien in het toepassen van de blockchain in de farmaceutische industrie. “Dat is ook de reden dat we onze proof of concept met Accenture hebben uitgevoerd in de levenswetenschappen en gezondheidszorg.”
“Door gebruik te maken van de inherente veiligheid van de blockchain kunnen we vooruitgang boeken in het detecteren van datamanipulatie, het verminderen van risico’s en zelfs levens redden.”
Registreren en traceren van medicijnen
Uit cijfers van Interpol blijkt dat er jaarlijks zo’n miljoen mensen sterven na behandelingen met namaakmedicijnen. En er wordt geschat dat tot 30 procent van farmaceutische producten die in opkomende markten worden verkocht, nep zijn. Om dit probleem te bestrijden hebben DHL en Accenture een nieuw blockchain-prototype ontwikkeld voor het registeren en traceren van medicijnen.
De data die in deze blockchain opgeslagen wordt, kan gedeeld worden met belanghebbenden zoals fabrikanten, magazijnen, distributeurs, apotheken, ziekenhuizen en artsen. En uit laboratoriumtesten bleek dat deze blockchain elke seconde meer dan zeven miljard unieke serienummers en 1500 transacties kan verwerken.
Herstructurering en kostenbesparing
“We hebben nauw samengewerkt met DHL om de brede impact van de blockchain op toekomstige supply chains beter te begrijpen en vast te leggen,” legt Andreas Baier uit. Hij is het hoofd van de reis- en transportafdeling van Accenture.
“Met behulp van een gemeenschappelijk, onuitwisbaar en veilig ‘logboek’ kan de industrie veel hogere veiligheidsnormen bereiken – van de fabrikant tot de patiënt – tegen veel lagere kosten. Dit is een van de vele mogelijkheden die de blockchain biedt om bedrijfsprocessen te herstructureren, terwijl de kosten en complexiteit worden verlaagd.”